“Creating my first article”: introducing dentistry students to the world of scientific publishing

Authors

  • Jefter Haad Ruiz da Silva Author
  • Márcia Lopes Rocha Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Natália Stefany da Silva Pereira Faculdade do Amazonas - IAES Author

DOI:

https://doi.org/10.70614/x62cgs15

Keywords:

Scientific writing, University extension, Academic education

Abstract

This article reports on a university extension activity carried out in 2024 with undergraduate students from the Faculty of Dentistry at IAES (Amazonas Institute of Higher Education), aiming to foster scientific writing among students from all academic years. The initiative was structured through in-person and online meetings over the course of one academic semester, involving 20 participants interested in scientific research. The methodology was based on participatory dynamics and a problematizing approach, combining theory and practice through lectures, workshops, group discussions, and individual guidance. Students were organized into thematic groups with the challenge of developing and submitting scientific articles. They received guidance on text structure, selection of methodological designs, journal criteria, and the use of reliable academic databases. Throughout the process, key academic writing skills such as clarity, textual cohesion, and methodological rigor were notably enhanced. The results demonstrate a strengthening of scientific writing skills, increased interest in research, and integration of theory and practice. The experience also reinforced the role of university extension as a promoter of innovative educational practices. It is concluded that the initiative significantly contributed to the students’ critical and reflective academic development, and its continuation and replication in other health-related courses is recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Hanson MA, Gómez Barreiro P, Crosetto P, Brockington D. The strain on scientific publishing. Quant Sci Stud. 2024;5(4):823-43.

2. Mugnaini R, et al. Panorama da produção científica do Brasil além da indexação: uma análise exploratória da comunicação em periódicos. Transinformação. 2019;31:e190033.

3. Ribeiro IL, Medeiros Júnior A. Graduação em saúde, uma reflexão sobre ensino-aprendizado. Trab Educ Saúde. 2016;14(1):199-216.

4. Almeida AH, Soares CB. Educação em saúde: análise do ensino na graduação em enfermagem. Rev Latino-Am Enfermagem. 2011;19:614-21.

5. Azevedo Machado FC, Oliveira SF, Carvalho LA. Graduação em saúde coletiva: o que mostram os indicadores do sistema de gestão acadêmica? Comun Ciênc Saúde. 2024;35(2).

6. Freire P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra; 1987.

7. Maciel LR. Política Nacional de Extensão: perspectivas para a universidade brasileira. Rev Participação. 2010;10(18):15-25.

8. Freitas LS, Teixeira KKR, Abelha F. Iniciação à escrita acadêmica de estudantes da área da saúde: reflexões pedagógicas de uma experiência prática supervisionada. Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade; 2021.

9. Peduzzi M, Ciampone MHT. Trabalho em equipe. In: Lima JCF, Pereira IB, coordenadores. Dicionário de educação profissional em saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; 2009.

10. Fontelles MJ, Simões MG, Farias SH, Fontelles RGS. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Rev Para Med. 2009;23(2):1-11.

11. CAPES. Plataforma Sucupira [Internet]. Disponível em: [https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/](https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/)

12. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 6022: Informação e documentação - Artigo em publicação periódica científica impressa - Apresentação. Rio de Janeiro: ABNT; 2018.

13. Instituto Nacional de Câncer (Brasil). Manual de elaboração e apresentação de trabalhos acadêmicos. 4. ed. rev. atual. Rio de Janeiro: INCA; 2025.

14. Reyes DJE, et al. Escrita científica, transparência e integridade na divulgação científica. Ensino Pesqui. 2025;23(1):770-81.

15. Sackett DL, et al. Evidence-based medicine: what it is and what it isn't. BMJ. 1996;312(7023):71-2.

16. Cancian QG, et al. Desvendando a iniciação científica na formação inicial do estudante pesquisador: uma perspectiva brasileira. EduSer. 2024;16(2).

17. Biggs J, Tang C. Teaching for quality learning at university. 4th ed. London: McGraw-Hill; 2011.

18. Kolb DA. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Upper Saddle River: FT Press; 2014.

Published

2025-07-05

Issue

Section

Artigos Originais