Promotion of oral and socio-emotional health in the school environment: experience of the Crescer Sorrindo project

Authors

  • Márcia Lopes Rocha Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Luana Oliveira Sales Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Luana Santos Lorenzoni Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Leonardo Carvalho de Oliveira Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • João Paulo da Silva Sousa Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Gregory Oigres Alves Mota Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Flávia Maria Falcão de Araújo Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Antônio Carlos Lino Ribeiro Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Amanda Silva Mouta Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Jefter Haad Ruiz da Silva Faculdade do Amazonas - IAES Author
  • Milena de Matos Pinto Faculdade do Amazonas - IAES Author

DOI:

https://doi.org/10.70614/m6bz9735

Keywords:

Oral health, Citizenship, Children and adolescents, Socioemotional, Health education

Abstract

The Crescer Sorrindo Extension Project, promoted by Faculdade do Amazonas – IAES in partnership with Escola Municipal Maria Rufina de Almeida, was developed throughout 2024 with a focus on promoting oral health, citizenship and socio-emotional development of children and adolescents. The activities took place monthly and included the participation of Dentistry students in carrying out educational, recreational and clinical actions. The approaches included guidance activities on oral hygiene, games, discussion groups, topical application of fluoride and referrals to IAES school clinics, which offer free dental care to children. The project contributed to the humanized education of students and strengthened the bond between school and community, encouraging preventive practices and youth leadership.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Instituto Ayrton Senna. Competências socioemocionais: habilidades para a vida. São Paulo: Instituto Ayrton Senna; 2015.

Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/

2. Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC; 2018.

Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br

3. Organização Mundial da Saúde (OMS). Saúde bucal. Genebra: OMS; 2022.

Disponível em: https://www.who.int/pt/news-room/fact-sheets/detail/oral-health

4. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Saúde Bucal. Brasília: Ministério da Saúde; 2021.

Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saes/saude-bucal

5. Pinto VG. Saúde bucal coletiva. 5ª ed. Santos: Livraria Santos; 2008.

6. Pinto ACG. Odontopediatria. Santos: Editora Santos; [ano de publicação].

7. Wolf S. Psicologia no consultório odontológico. [Local]: [Editora]; [ano de publicação].

8. Da Silva JHR, Souza MO, Queiroz LGS, Oliveira SM. Nuances do saber científico: o uso do lúdico como ferramenta de educação em saúde bucal à crianças escolares. Extens Foco [Internet]. 2021 [citado em 2025 abr 28];22. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/download/74476/42127

9. Kishimoto TM. O brincar e suas teorias. 3. ed. São Paulo: Pioneira; 2011.

10. Seger L. Psicologia e odontologia: uma proposta integradora. São Paulo: Artes Médicas; 2011.

11. Sodré M, Muniz. Prefácio ao retorno da comunidade. In: Paiva R, organizadora. O retorno da comunidade: os novos caminhos do social. Rio de Janeiro: Editora Mauad; 2007.

12. Souza L, Macedo A, Gusmão R, Athayde AC, Costa C, Nóbrega C. A saúde bucal no âmbito escolar e familiar: da autonomia à transformação social. Rev Bras Educ Med [Internet]; 2015.

Published

2025-07-05

Issue

Section

Artigos Originais