Promotion of oral and socio-emotional health in the school environment: experience of the Crescer Sorrindo project
DOI:
https://doi.org/10.70614/m6bz9735Keywords:
Oral health, Citizenship, Children and adolescents, Socioemotional, Health educationAbstract
The Crescer Sorrindo Extension Project, promoted by Faculdade do Amazonas – IAES in partnership with Escola Municipal Maria Rufina de Almeida, was developed throughout 2024 with a focus on promoting oral health, citizenship and socio-emotional development of children and adolescents. The activities took place monthly and included the participation of Dentistry students in carrying out educational, recreational and clinical actions. The approaches included guidance activities on oral hygiene, games, discussion groups, topical application of fluoride and referrals to IAES school clinics, which offer free dental care to children. The project contributed to the humanized education of students and strengthened the bond between school and community, encouraging preventive practices and youth leadership.
Downloads
References
1. Instituto Ayrton Senna. Competências socioemocionais: habilidades para a vida. São Paulo: Instituto Ayrton Senna; 2015.
Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/
2. Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC; 2018.
Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br
3. Organização Mundial da Saúde (OMS). Saúde bucal. Genebra: OMS; 2022.
Disponível em: https://www.who.int/pt/news-room/fact-sheets/detail/oral-health
4. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Saúde Bucal. Brasília: Ministério da Saúde; 2021.
Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saes/saude-bucal
5. Pinto VG. Saúde bucal coletiva. 5ª ed. Santos: Livraria Santos; 2008.
6. Pinto ACG. Odontopediatria. Santos: Editora Santos; [ano de publicação].
7. Wolf S. Psicologia no consultório odontológico. [Local]: [Editora]; [ano de publicação].
8. Da Silva JHR, Souza MO, Queiroz LGS, Oliveira SM. Nuances do saber científico: o uso do lúdico como ferramenta de educação em saúde bucal à crianças escolares. Extens Foco [Internet]. 2021 [citado em 2025 abr 28];22. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/extensao/article/download/74476/42127
9. Kishimoto TM. O brincar e suas teorias. 3. ed. São Paulo: Pioneira; 2011.
10. Seger L. Psicologia e odontologia: uma proposta integradora. São Paulo: Artes Médicas; 2011.
11. Sodré M, Muniz. Prefácio ao retorno da comunidade. In: Paiva R, organizadora. O retorno da comunidade: os novos caminhos do social. Rio de Janeiro: Editora Mauad; 2007.
12. Souza L, Macedo A, Gusmão R, Athayde AC, Costa C, Nóbrega C. A saúde bucal no âmbito escolar e familiar: da autonomia à transformação social. Rev Bras Educ Med [Internet]; 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Extensão IAES

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.